Verdi???

I en god stund nå, så har ideen om verdi vært noe jeg har tenkt mye på, og for en uke siden kom magasinet Plot ut, som søkte å granske de ulovelige senabortene som har tatt plass på norske sykehus. Knut Gjersth Olsen skrev noe som fikk meg til å tenke;

 «Når blir man et menneske med et menneskes fulle verdi? En måte å svare på kan være å tegne en graf der fosterets verdi stiger fra null til hundre prosent mens svangerskapet skrider fram. Fra unnfangelsen og fram til uke tolv har ett foster ingen rettigheter og ingen verdi – grafen ligger på null. Så gjør den ett lite byks akkurat idet den gravide kvinnen må søke en nemds tillatelse til å ta abort. Fra det punktet og fram mot fødselen stiger grafen jevnt. Litt etter litt nærmer fosteret seg samme verdi som mora har hatt hele tiden.»

Han sier videre at bildet fungerer, men bare nesten. For hva skjer om barnet blir født fortidlig, i uke 22? Har det da plutselig en verdi prosent på 100% eller bare 50 %. Hvordan måler en da verdi? Og det leder en jo til å spørre, hva skjer med ett uønsket barn som blir abortert i uke 22, hadde ikke det lik verdi? og hva da om det lever etter det var født? Det er tydelig at bildet ikke fungerer som det skal.

Jeg har lenge tenkt på denne ideen om verdi. Fordi i vår verden i dag, er jo nettopp ideen om verdi basert på hva en kan tilby, hva en kan gjøre for andre, hva en kan yte. En sier stadig at en fotballspiller er verdt millioner, eller at en skuespiller er god for 20 millioner. Men er det egentlig en god definisjon på hva en er verdt?

Jeg er født og har derfor 100% verdi på verdiskalaen. Men hva skjer om jeg havner i en bilulykke og blir lam. Jeg blir da forhindret i å yte noe, har jeg da fått redusert min verdi? Har  jeg 50% eller 75% verdi?

Det er noe som skurrer veldig i denne måten å tenke verdi, og derfor tegnet jeg inn en grønn linje helt nede ved befruktningen, som forklarer hva jeg egentlig tenker. Verdi er ikke noe en kan få, eller pådra seg som medaljer for ett godt levd liv, men heller noe en får basert på at en er ett menneske. Ett menneske har verdi fordi det er ett liv, og derfor er det ingen ting som kan ta eller gi verdi. Det er konstant slik som den grønne linjen i bildet.  Ett liv har verdi fordi det er ett liv, og derfor har ett liv – uendelig verdi!

Legg igjen en kommentar

Filed under Uncategorized

Legg igjen en kommentar

