Ny høst, nye eventyr, nye tanker…

Høsten er en litt sånn ”bittersweet” tid, for på den ene siden er tanken på at det er ett helt år til neste sommerferie litt overveldende, spesielt for denne vinterskye jenta. Men på den andre siden er gleden over en ny årstid og alt den bringer med, som nye muligheter og forventninger. Høsten er liksom en tid for å tørre å tenke litt nytt. Jeg liker spesielt følelsen av å åpne en ny kalender, og se alle de fine blanke arkene, og alle ukene en kan fylle fargekoordinert med gode planer, turer og ting en ikke engang vet kommer til å skje enda.

Men allerede så begynner de forskjellige fargene å dukke opp i kalenderen, og arkene fylles med nye reiser, nye skolebesøk, og nye mennesker med så mange forskjellige historier. Det er alltid litt spennende, fordi en vet aldri hvilken historie som kommer til å gjøre det store inntrykket, ikke bare for dagen, men for livet. Jeg glemmer aldri da jeg møtte Caspian som jeg har skrevet om før. En liten nydelig gutt som var så lett å bli glad i. Det var absolutt livsforvandlende, som gav meg ett ansikt på hva jeg jobber for.

Så ønsker jeg å se denne høsten?

Vell, jeg ønsker først og fremst å få snakket med mange mennesker, ikke bare for dem, men mer viktig, delta i samtale med ungdommer på skoler og konfirmantgrupper. Det finnes nemlig så mange gode holdninger der ute, men noen ganger er de bare litt gjemt bak det som mengden er ment til å mene. Men i bunn og grunn så tenker mange ungdommer mye bra om livet og verdien av det, og jeg håper at som ungdomskonsulent så kan jeg være med å fremme dette.

For det andre så ønsker jeg å se at de høye abortallene blir halvert. Vi ser en svak nedgang i antall tenåringsaborter ifølge folkehelseinstituttet(Rapport om svangerskapsavbrudd for 2011). Så hvordan? Noe jeg finner utrolig interessant er at det er mye dårlig informasjon og mye myter der ute, når det kommer til livets verdi og start, og dette blir da ett dårlig grunnlag for gjennomtenkte valg. Men jeg tror at ved holdning-skapende informasjons arbeid, så kan det føre til at vi kan se de høye tallene stupe. Fordi det handler om mennesker.

For det tredje så ønsker jeg å åpne samtalen med de jentene som har tatt det valget allerede. Fordi det er så mye skam rundt dette, som en aldri snakker om. Det er nemlig slik at så mange jenter går ut etter en abort og får absolutt ingen oppfølging. Dette syntes jeg ikke er greit. Det viser seg nemlig at mange sliter med valget i etterkant mens ikke en sjel får vite om det. Jeg husker selv den samtalen jeg hadde med en jente som hadde tatt abort, som år etter valget sa at hun fortsatt drømte om den lille jenta/eller gutten hun skulle hatt, og hvor tøft hun hadde syntes dette var og fortsatt er. Jeg skulle bare ønsket at noen hadde gått den veien med henne, i stedet for at hun gjorde dette valget helt alene.

Men det jeg håper mest er at jeg få se ungdommer tørre å stå opp for hva som er verdt å stå opp for. Nemlig at livet har en uendelig verdi, helt fra startstreken til slutten. Hvis en ikke kan stå opp for menneskeverdet, hva skal man da stå opp for?

Legg igjen en kommentar

Filed under Uncategorized

Legg igjen en kommentar

