Gresskarsuppe + høst = Sant

Høsten er virkelig i gang, vinterjakka er på og det er litt mørkt ute.

For en sommerfugl som meg, så er dette en årstid jeg har ett noe anstrengt forhold til.

Ikke det at jeg ikke syntes det er en deilig tid, for det gjør jeg, men tanken på at det er ganske mange måneder til jeg kommer til å kjenne varmen av sola igjen er litt for nær.

 

Så hva er høsten til? Vell… la meg gi deg svaret nå.

Høsten er til for å nytes, med gode bøker, under myke pledd foran en varm peis, med en kopp te i handa og tente duftlys.

Høsten er til for å gå på kafé med gamle og nye venner.

Høsten er til for å høre på god musikk, og danse i stua.

Høsten er til for å gå lange turer, for så å dra hjem å drikke en god kopp kakao.

Høsten er til for å kle seg i store skjerf.

Høsten er til for å invitere venner på middag.

Og her skal jeg gi deg en oppskrift på en deilig gresskarsupper.

Gresskarsuppe.

Kutt et gresskar, ett par poteter, litt søtpotet, en løk, og noen hvitløksfedd i små biter.

(jeg syntes selv det er deilig å lage litt når jeg først er i gang, å fryser ned i porsjonspakker, og dermed har jeg ”fastfood” klar på en travel eller bare lat dag.)

Hell over vann så det så vidt dekker grønnsakene

Ha i buljong (ca 1 per 0,50 liter vann)

La dette koke opp til grønnsakene er myke.

Bruk en stavmikser til å blande dette sammen sikkelig.

Ha i litt creme fraiche, rømme, fløte, h-melk, melk ettersom du ønsker, dette gir det en deilig kremet smak.

Prøv deg fram med krydder, salt, pepper, hvitløks-salt, chili og hva enn du måtte ønske.

Ha gjerne noen deilige rundstykker med smør på siden eller hvitløksbrød.

                                                                                                        

                                                                                                                                      KOS DERE!

(tips: gresskarfrø er deilige i salater eller som snacks. Legg de på ett brett i ovnen med olje, litt pepper og salt, la de bli gyllende.)

Legg igjen en kommentar

Filed under Gresskarsuppe, Hverdagsliv, Uncategorized

Legg igjen en kommentar

