Kjære Lene Skollerud (nestleder i Ringerrike og Hole AUF).

(”Vil utvide abortfrist” http://www.ringblad.no/nyheter/article6360297.ece?service=print )

Jeg tror vi kan si oss enig om at lover bør revideres etter noen år, og med ny kunnskap og teknologi, så skulle det jo bare mangle at en lov fra 1978 som sier at en kvinne skal kunne velge om hun vil beholde barnet eller ikke inntil 12.uke, trenger en gjennomgang.  Som Kristin Clemet sa, så fortjener hver generasjon å ta denne samtalen og finne ut hvor en står.

foster 20 uker

Den lille skatten er 20 uker her.

Det stemmer også at etter 12.uke kan man fortsatt velge bort barnet, faktisk vet vi om barn i uke 23 som har blitt valgt bort. Det stemmer også at barn ikke kan overleve om de blir født tidligere enn 22 uke.

Så hvorfor beholde en lov som sier at før uke 12 er det opp til kvinnen og etter er det opp til en nemnd. Særlig når statistikken tilsier at 94,3 % får ett ja av denne nemnden. Er dette bare mye unødvendig papirarbeid og byråkrati?

Og hva er egentlig forskjellen på dette barnet før eller etter uke 12? Svaret er ingenting. Det er nemlig sånn at barnet inni mammas mage ikke er mer eller mindre levedyktig før eller etter uke 12. Det er en vilkårlig satt grense. Så hvorfor ikke heve grensen?

 

I mitt møte med hundrevis av ungdommer så er det en ting som slår meg, de vet utrolig lite om hvor fantastisk livet er fra begynnelsen, og deres idé om verdi er ganske manglende. Dessverre tror jeg foreldregenerasjonen vår glemte å fortelle oss om hvor fantastisk livet er helt fra startstreken. I stedet for fasinasjonen for livet fikk jeg heller høre, ”om det går galt, så kan du jo alltids ta abort”. Men hva er abort? Er det bare en enkel operasjon eller er det noe som forandrer en for livet? Er det bare noe vev eller celler eller en klump eller er det et lite liv, med potensialet og verdi?

Det er ett biologisk faktum at det befruktede livet er startpunktet, men når får det verdi? Alt liv har verdi, ikke sant? For hvis dette ikke en oppfatning som du deler Lene, så forstår jeg argumentet ditt. Det er bare det at hvis de biologiske faktaene stemmer, så er ditt argument sviktende, eller bare etisk problematisk. Enten begynner livet ved befruktningen og har verdi, eller så gjør det ikke det. Men om du mener at en skal ha retten til selvbestemt abort, så håper jeg at du i hvert fall vil ta innover deg at dette er ett lite barn, og at det er slik som Kristin Clemet sier; etisk problematisk. En kan i hvert fall ikke bare lukke øynene til det.

Så hva skjer i begynnelsen?

I befruktningsøyeblikket, når egg og sædcelle møtes så er alt klart, din hårfarge, øyefarge, høyde og hudfarge er bestemt. Din genetiske kode er satt. Det er fantastisk spør du meg.

Og etter 21 dager så slår hjertet. Om man ikke vil si at befruktningen er startpunktet, så kommer en ikke unna at hjertebank er ett sikkert tegn på liv, det bør telle.  Man vet jo ikke engang som oftest at en er gravid på den tiden.

Når barnet er 7-8 uker, så er det 3-4 cm alle organer anlagt og i delvis funksjon. Den lille skatten kan bevege armer og bein. Og når barnet er 9-11 uker så er det 6-7 cm og kan bøye på knærne, sparke, dreie på hodet og en kan føle bevegelse.

Og opptil uke 12 så har en muligheten til å velge bort barnet.

Jeg syntes det er trist at du ønsker å heve grensen, basert på at flesteparten får svaret ja ved søknaden til nemnd.  Du kan jo si at jeg kommer med ett motstridene argument, fordi jeg sa meg enig i at det er ingen store forkjeller på ett barn inni mammas mage i uke 12 og uke 16, så hva er problemet?

Problemet ligger vel i to ting, for det første så tenker jeg på hvor skal man legge fokuset? På å legge til rette for at flere lettere kan ta abort, eller satse ressurser på at kvinnen skal få en god og objektiv samtale med en lege i mer enn 10-15 minutter. At hun får høre alle sidene av saken, og til og med at mange ikke syntes dette var ett så lett valg. Ettersom det viser seg at flere sliter med angst og depresjoner i etterkant. Men ingen snakker om det. Jeg syntes alle jenter/kvinner fortjener å få se alle mulighetene og ta ett gjennomtenkt valg.

Fordi vet man ikke at det er ett barn med verdi så er det ikke rart at så mange etter 15 minutter med en lege velger abort, spesielt i de tilfellene som jeg har hørt om hvor spørsmålet som blir stilt først er ”skal du ta abort?”

For det andre, hvem skal snakke barnets sak, for hvis de allmennetiske og biologiske argumentene for stå, så er det jo nettopp det, ett lite barn. Når ble rettighetene våre så viktige at det går over en annens liv. Jeg vet jeg beveger meg ut på dypt vann, men jeg tror det er viktig å snakke om det. Hva med barnet inni mammas mage, hvilke rettigheter har det? Og jeg håper du forstår meg at det finnes situasjoner hvor det kan forstås, f.eks hvor morens liv er i fare og lignende. Men stort sett så er ikke det grunnen, den største grunnen er at det ikke passer inn. Vi lever i ett land hvor en skal ha rett til alt, når en vil, og når det passer. Men sånn er ikke alltid livet. Men vi lurer hverandre til å tro at barn er en rettighet, på lik linje med en god utdannelse, en god jobb, hus og bil og sydenturer. Barnet blir bare toppen av kransekaka.

Men hva med respekten for livet, at livet er verdt å kjempe for, selv om det kanskje ikke passet helt inn.  Jeg skulle ønske vi kunne jobbe sammen for livet.

Det jeg prøver å si Lene, er at kanskje ikke problemet ligger i om en bør få ta abort i uke 12 eller 16 men om en bør ha rett til god rådgiving, gode støtteordninger fra staten og støtte til å ønske å beholde barnet. Det interessante her er at jeg som så klart er for kvinners rettigheter og likeverd, kommer ut som en super konservativ gammeldags jente som snakker stikk i strid med kvinners rettigheter og likeverd. Men det er ikke det jeg prøver å si, jeg prøver bare å si at jeg ønsker likeverd for barnet inni mammas mage også.

Legg igjen en kommentar

Filed under Uncategorized

Legg igjen en kommentar

