«Jeg trodde ikke jeg skulle reagere sånn, eller tenke sånn på det i etterkant.» – «Kathrine»

beautiful sensual womanDet snakkes mye om ettervirkninger av abort, og mange mener at det ikke er noen ettervirkninger. Det tar jo ikke så lang tid. Men er det sånn at siden det er fort gjort at det dermed ikke er vanskelig i etterkant. Jeg tror faktisk at det er flere som sliter med valget i etterkant enn det en får høre.

Jeg har selv møtt noen som har valgt abort, og som syntes dette ikke var så lett som alle sa det skulle være. De følte at når de gikk ut av sykehuset, eller når aborten var over, så skulle en aldri igjen snakke om det.

Jeg tror nok at noen ikke syntes dette er så komplisert, men jeg tror heller det er unntaket enn normen. Dette handler virkelig ikke om å dømme, men mer om å åpne samtalen, tørre å snakke sant om livet.

Jeg sier ofte som ungdomskonsulent at jeg har to mål, hvor det første er å få ned de høye aborttallene, og det andre er å åpne samtalen for de som har tatt dette valget om å ikke beholde barnet. Dette er for veldig mange vanskelig, og en sorg de ikke får snakke om, fordi de har jo valgt det selv. Men har de egentlig alltid det? Når det viser seg ifølge tall fra Amathea at over 50% av kvinnene føler seg presset, av økonomi, barnefar, eller venner og familie. Kan jeg da tørre å utfordre lovens ordlyd, nemlig kvinnens rett til selvbestemt abort. Er det egentlig selvbestemt når du føler deg presset?

Les historiene til 3 kvinner som valgte og avslutte svangerskapet.

http://www.klikk.no/foreldre/bligravid/article811914.ece

Legg igjen en kommentar

Filed under Menneskeverd, Uncategorized

Legg igjen en kommentar

