Vestland vestland!

Årets første tur for ungdomskonsulenten gikk til Vestlandet, nærmere bestemt Stavanger. 15-17 januar var jeg så heldig å få undervise 120 ungdomsskoleelever, 150 folkehøyskoleelever, samt holde foredrag for ca 40 engasjerte unge voksne i Salem. Det er alltid stas å få treffe unge mennesker som stiller gode, ærlige spørsmål og lar seg engasjere av temaene som tas opp. Kunnskap har stor verdi i vårt samfunn, og kan forandre liv og endre holdninger til unge så vel som til voksne. Med fokus på positiv formidling av livets ukrenkelighet, opplever elevene at de blir møtt med respekt og ydmykhet, og kan selv velge hva de vil stå for! På Solborg Folkehøyskole hadde vi først en times foredrag med hele skolen før de gikk i grupper og diskuterte det som var blitt snakket om. Jeg fikk delta på en av gruppene og ble imponert over stor etisk refleksjon og bevissthet, sterke meninger og sunne holdninger til menneskeverdet. Skolene jeg besøkte gjør en flott innsats for å skape en arena for samtale og diskusjon om livsviktige temaer!
Her er to av gruppene jeg fikk møte denne uken.

Stavanger Kr Gr
Stavanger Kristne Grunnskole (9. og 10. klasse)

Tryggheim

Tryggheim Kristne Grunnskole (10. klasse)

Marte

Marte Wexelsen Goksøyr

Onsdag kveld var jeg invitert av KrFU Rogaland til å snakke på en politisk temakveld om sorteringssamfunnet. Er Norge et sorteringssamfunn eller er det en fryktet framtidsfiksjon? Denne kvelden deltok også Marte Wexelsen Goksøyr, som er en svært samfunnsengasjert dame, for å snakke om hvordan hun opplever at samfunnet møter mennesker som har Downs syndrom. Det var sterkt og inspirerende å høre henne fortelle, og dramatisere gjennom en monolog, hvordan hun fortsetter å kjempe for det hun tror på. Dette fikk hun formidlet også på NRK radio samme dagen. Hør intervjuet her

Marte radioMarte har klar tale –

«Er det noen mennesker som er mer ønsket og verdifulle enn andre? Vil vi ha et sorteringssamfunn hvor vi dyrker det perfekte, hva nå det er, og fjerner de vi mener er uønskede? Et slikt samfunn ønsker ikke jeg! Alle mennesker skal bli inkludert. Alle mennesker skal bli trodd på, at de kan. Alle mennesker er forskjellige, og alle mennesker har like stor verdi. (…) Jeg er selv en kvinne med Downs syndrom. Jeg er ikke syk, jeg har ikke en kromosomfeil, jeg har et ekstra kromosom, og jeg vil leve.»

Til toner fra filmen Så som i himmelen sang Marte til slutt; «Jag vil leva lycklig for at jag er jag» av full hals, og man kunne ikke la være å la seg rive med.

Legg igjen en kommentar

Filed under Abort, Inkludering, Menneskeverd, Norge Rundt, Seleksjon, Sortering, Verdi

Legg igjen en kommentar

