Verdiplanting!

Skjermbilde 2014-02-10 kl. 10.02.18
Våre verdier former våre holdninger og hva vi oppfatter som ”sannheter”. Når
disse holdningene får slå rot, påvirker de våre valg. Likeledes som holdninger
skapes, kan holdninger også endres gjennom å utfordre vår forståelse av ”livets
sannheter”: Hva er et menneske? Når får mennesket sin verdi?
Som barn lærer vi at det som er verdifullt, skal man sette grenser rundt. Men hva
om man ikke vet at det man har er verdifullt og verdt å verne om? Gjennom
undervisning og diskusjon planter Menneskeverds ungdomskonsulent et verdigrunnlag alle kan stå for: Hvert enkelt menneske har en iboende verdi fra unnfangelsen av, helt uavhengig av prestasjoner, alder og selvfølelse.
”Hvis jeg er verdt noe senere, er jeg
verdt noe nå. For hvete er hvete, selv
om folk tror det er gress i begynnelsen.”
Vincent van Gogh
Vi opplever at kunnskap forandrer holdninger. Bare les hva en folkehøyskoleelev
skrev på bloggen sin etter et besøk av ungdomskonsulenten:
”Denne jenta og denne organisasjonen fikk meg til å tenke på en hel del viktige ting og valg som man står ovenfor i
livet sitt. (…) Før så var jeg en sånn person som tenkte: det er vel ikke så farlig om man blir gravid, det er jo bare å ta abort. Men etter disse verdifagtimene, er jeg fullstendig uenig. Per dags dato kunne jeg aldri tatt abort. Uansett om barnet mitt er funksjonshemmet, har Downs syndrom eller hva det måtte være. Vi er alle mennesker, vi er alle unike og vi er alle uerstattelig. Vi fortjener alle en sjanse til å leve, uansett!”

Ved å utfordre ungdommenes verditenkning lager man rom for å plante nye sann-
heter. Hvilke holdninger vil du se spire fram?
Fra siste utgave av Vern om Livet.
Legg igjen en kommentar

Filed under Abort, Besøk, Inkludering, Menneskeverd, Norge Rundt, Sortering, Verdi, Vern om livet

Legg igjen en kommentar

