En bitteliten skapning

Human foetus in the womb

Tekst: Helene Pederstad. Foto: «Et 19 uker gammelt foster» (Sciencephoto).

Thea er 18 år og venter sitt første barn, og i likhet med andre jenter i samme situasjon har hun valgt å skrive om det på bloggen sin. Her tar hun blant annet opp press og forventninger mange unge mødre opplever i møte med resten av samfunnet.

Hun innrømmer at det ikke begynte med et «hurra» da hun først oppdaget at hun var gravid, men på grunn av kunnskapen hun hadde om barnet i magen ble valget ganske enkelt:

«Det blir jo aldri satt i noe positivt lys (å blir gravid som 18-åring), om det så er gjennom TV, radio, foreldre, skolen eller hvor det måtte være. Og for å være helt ærlig, så tenkte jeg ikke på det som noe positivt da jeg først fant det ut jeg heller, men jeg hadde rett og slett ikke hjerte til å ta abort. For det er jo tross alt en bitteliten skapning inni deg, med hjerte, og hjerne og hele pakka.», skriver Thea.

Mange trekker fram argumenter som at ‘du er alt for ung’, ‘du ødelegger ungdomstiden din’, eller ‘du er jo ikke ferdig på skolen en gang’, men i stedet for å lytte til alle anklagene bestemte hun seg for å se sin situasjon som noe positivt:

«… etter hvert som jeg fikk orientert meg litt, og hørt om hvilke rettigheter og muligheter jeg hadde så blei det fort snudd om til noe som absolutt ikke er negativt! Mange sier jo at du er bare 18, og du vet ikke hva du går til. Men helt ærlig, tror dere virkelig at selv om du er 30 så er du helt klar, du vet akkurat hva du går til, hva du har i vente og du blir automatisk super foreldre? Nei. Det er faktisk likt for alle. Som førstegangsforeldre er vi alle like usikre. Vi har aldri vært i gjennom noe slikt før, og vet over hodet ikke hva det er vi går til.»

Se hvilke rettigheter du har krav på her. Likevel er hun ærlig om hva som gjerne skulle vært på plass når man venter sitt første barn, men hun lar det ikke bli noen hindring men heller en motivasjon!

«Den eneste tingen jeg skulle ønske var annerledes ved min graviditet er at jeg gjerne skulle hatt økonomien på plass. En skikkelig jobb med god inntekt. Men det kommer. Jeg tar et år borte fra skolen nå, også er det tilbake igjen neste høst. Og gud som jeg gleder meg!»

Menneskeverd ønsker Thea lykke til med det lille mirakelet som er på vei! 🙂

Legg igjen en kommentar

Filed under Abort, Blogg, Media

Legg igjen en kommentar

