Helt normal – ville de tatt abort?

IMG_7798

Tekst: Anonym – Si;D Aftenposten 30.10.14

Jeg var ønsket. Ikke bare fordi jeg kom på et godt tidspunkt, men fordi det ikke var noe galt med meg. Jeg hadde ingen misdannelser eller genfeil. Jeg var ikke syk. Mine foreldre fikk et helt friskt, normalt barn for 22 år siden.

Grusomme tanker

Jeg fortsatte med å være helt frisk og normal. Likevel ble jeg mobbet på barneskolen. Mangel på genfeil betyr ikke mangel på problemer. Ikke å ha et ekstra kromosom, betyr ikke at man ikke har annet med i bagasjen. Selv om jeg var helt fin på utsiden, råtnet mitt indre og etterlot et tomt skall fylt opp av grusomme tanker om meg selv.

De løftet meg opp

Mine foreldre så sin ressurssterke datter slite med psykiske problemer i mange år til tross for at jeg ble født helt «frisk». De var der for meg. De løftet meg opp, trøstet meg og holdt meg i live. De bar mine problemer på sine skuldre, slik at det ikke ble så tungt for meg. Det gjør de fortsatt.

Ville de tatt abort?

Hvis de hadde visst at jeg kom til å bli en så stor belastning, så avhengig av deres hjelp selv etter at jeg har flyttet hjemmefra, ville de angret på at de ikke tok abort den gangen? Kunne man ha rettferdiggjort den aborten med en påstand om at livet mitt har vært så uutholdelig at det beste ville vært at jeg aldri ble født? Har min oppvekst vært en så stor byrde for dem at det hadde vært bedre å avbryte den før den begynte?

Hvis de hadde visst at jeg kom til å bli en så stor belastning, så avhengig av deres hjelp selv etter at jeg har flyttet hjemmefra, ville de angret på at de ikke tok abort den gangen?

En milliard uforutsette ting

Hvem har rett til å bestemme hva som er et verdig liv? Hvordan kan man vite hvorvidt et barns liv vil bli verdig eller ei, når man ikke har noen kontroll over det som skjer etter fødselen? Hva hvis barnet får dysleksi eller diabetes, utvikler en spiseforstyrrelse eller annen psykisk sykdom, blir en som mobber andre eller blir lam fra livet og ned etter en trafikkulykke? Dette er alle ting som kan være en ekstra byrde for foreldrene å bære. Betyr det at barnet ikke burde bli født?

Å få et friskt, lykkelig barn er ingen menneskerett. Man kan ikke vite om ens avkom vil få et godt, verdig liv, uansett om det er «normalt» eller ei. Uansett hvor mye informasjon en fostervannsprøve kan gi de vordende foreldre, vil det fortsatt være en milliard uforutsette ting som kan påvirke barnets skjebne på både godt og vondt. Hvis du som forelder ikke er parat til å kunne takle eventuelle ekstra belastninger, så er du kanskje ikke klar til å få barn i det hele tatt?

Legg igjen en kommentar

Filed under Abort, Media, Seleksjon, Sortering, Uncategorized, ungdom

Legg igjen en kommentar

